بخش ۱
ایران ماهیت برتر
ایران یک هسته سخت دارد
ــ به قول معروف «گل بود به سبزه نیز آراسته شد.» برخی احزاب قومگرا از «خودمختاری» آغاز کردند، پس ازطی طریق «فدرالیسم قومی ـ زبانی» پیش شرط گذاشتند که همه به آنها بگویند ملیتهای ایرانی تا انگشتی به دفاع از مبارزات آزادیخواهانه سراسری در ایران بلند کنند و حال هم در ادبیات خود از «مناطق ملی» سخن میگویند. ایستگاه پایانی این سفر کجاست؟
داریوش همایون ــ تکنیک تکرار تا بینهایت و بیتوجه به واقعیات مزاحم، در گذشته از سوی بسیاری گروهها در مورد ۲۸ مرداد بکار رفت که با گذشت زمان دارد به اهمیت واقعی خود فروکاسته میشود ــ رویدادی که داغ بزرگی بر سیاست و تاریخ ایران گذاشت و هیچ لارم نمیبود و هیچکس از آن نمیتواند نه سربلند باشد نه طلبکاری مشروعیت کند. این بار نوبت جا انداختن ملیتها و ملتهای زبانی ایران و حذف ملت ایران به ضرب تکرار، و جا انداختن فدرالیسم به عنوان تنها راه دمکراتیک تمرکززدائی است تا به حق تعیین سرنوشت به موجب منشور ملل متحد برسند. مناطق ملی نیز ایستگاه پیش از پایانی کشورهائی است که به موجب نقشه خاورمیانه جدید نئوکآنهای امریکائی قرار است با دستکاری مختصری در جغرافیای سیاسی بر روی نقشهها پدیدار شوند.
ــ میان روشنگری و تلقین تفاوتی اساسی وجود دارد. وقتی در یک متن سه صفحهای دهها بار از «ملیتهای ایران» یا «مناطق ملی» سخن گفته میشود، بدون آنکه روشن باشد که براساس چه تعریفی از کجا وچگونه از ملت ایران و کشور ایران یکباره چنین مفاهیمی را وارد ادبیات سیاسی خود میکنند، چنین رفتاری را چه باید نامید و به چه حسابی گذاشت؟
داریوش همایون ــ من هیچ حسننیتی در این شیوهها نمیبینم و توصیهام به همه نیروهای سیاسی و شخصیتهائی که به هر وسیله دنبال یافتن نقشی برای خود هستند این است که وارد هیچ ترتیباتی با آن سازمآنها نشوند تا هنگامی که بر سر دو اصل توافق صورت گیرد: تمرکز زدائی و حقوق مدنی و فرهنگی اقوام و مذاهب ــ هر دو در چهارچوب اسناد سازمان ملل متحد از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقهای پیوست؛ و کشور و ملت ایران.
با آنکه جنبش سبز به پشتیبانی هر ایرانی نیاز دارد حق هر کسی است که به هر دلیل خود را کنار بکشد. در آنچه جنبش سبز میخواهد ــ جامعه شهروندی افراد برابر ــ جای هیچ شرط و شروطی نیست.
ــ در طول تاریخ هزاران ساله این ملت با همه فراز و نشیبهایش یک اصل، یک روحیه، یک رشته پررنگ، دیده میشود؛ حفظ ایران، حفظ ایران و بازهم حفظ ایران. آیا در مرحله و دورهای که امروز ایران پشت سر میگذارد آن رشته رنگ باخته است؟
داریوش همایون ــ این نخستین بار نیست که در تاریخ دراز ما گروههائی آهنگ گسستن پیوندهای ملی را کردهاند و امیدوارم با برقراری دمکراسی لیبرال و حقوق شهروندی واپسین بار باشد. یک «ثابت» در تصویر دگرگون شونده تاریخ ما هست و آن پابرجائی پیوندها و اراده شکستناپذیر نگهداری این ملت است که یک نگاه به سه هزاره گذشته نیازی به اثبات دوباره آن نمیگذارد. تجزیه ایران تنها به زور برتر بیگانه امکان یافته است و من دیگر چنان زوری نمیبینم. خطر حمله امریکا هنوز هست و گروههای تجزیهطلب و پشتیبانانشان در آن سوی مرزهای ایران در بهرهبرداری چنان فرصتی تردید نخواهند کرد ولی در پایان همه بازنده خواهند بود و ملت ما بیش از همه. ما از پیامدهای حمله نظامی به ایران سخت هراسناکیم ولی از خود و اراده این ملت نیز نومید نیستیم.
ایران یک هسته سخت دارد و لایههای پیرامونی. هسته سخت که هنوز برجاست ما را از مخاطرات وجودی مانند هجوم بنیانکن بیابانگردان عرب و ایلغار بیابانگردان «توندرا»های آسیای مرکزی و امپریالیسم بریتانیا و روس نگهداری کرد. اگر نقشههای ایران را در دورههای گوناگون ببینیم ایران کنونی را در قلب همه آنها مییابیم. آنها که در انتظار فرصت نشستهاند بهتر است به درسهای تاریخ بنگرند. یک هسته سخت هست…
ــ گفته میشود حال که سخن از رواداری و آزادیخواهی و حقوق برابر همگانی است میتوان در باره همه چیز و با همه مذاکره و گفتگو کرد و همه چیز را به رأی گذاشت. آنان که یکپارچگی ملت و تمامیت سرزمینی ایران را موضوع هیچ مذاکره و توافق یا رأیگیری نمیدانند، «اشتباهشان» کجاست و با همه تکیهشان بر حقوق برابر افراد انسانی چه مسئلهای را در این میان درست «نمیفهمند»؟
داریوش همایون ــ «اشتباه» ما در این است که همه چیز را در «فرد» ایرانی و حقوق او میبینیم و رواداری و آزادیخواهی ما برای ساختن جامعه نوینی در ایران است که تبعیض در آن نباشد و خشونت بر آن حکومت نکند. آغازگاه ما «ملیت»ها نیستند زیرا گذشته از آنکه ملت ایران را نفی میکنند فرد ایرانی را نیز نه به خودی خود بلکه به دلیل سخن گفتن به یک زبان معین دارای حق میشناسند. «اشتباه» اساسی ما این است که اصول جهانروای universal دمکراسی لیبرال را که در اسناد ملل متحد رسمیت یافته است و مبنای حقوق بینالملل و حقوق افراد و از جمله «افراد متعلق به اقلیتهای قومی و مذهبی» شده است بیش از اندازه”ای که آنها تعیین میکنند جدی میگیریم.
به نظر ما رواداری و آزادیخواهی به این معنی نیست که از مردم بپرسیم آیا میخواهید تبعیض مذهبی باشد؛ میخواهید زنان همچنان انسان درجه دوم بمانند؛ میخواهید آخوند بجای شما تصمیم بگیرد؛ میخواهید ایران شش«ملیت و منطقه ملی» و بعدا شش کشور شناخته شود؟ اینهاست آنچه نه قابل مذاکره است نه رایگیری. مردم ما هزار هزار در آن زندانها نمیپوسند و به دست بسیجی خونآشام جان نمیدهند که با چنان گزینشهائی روبرو شوند. آنچه ما درست نمیفهمیم این است که به چه مناسبت میباید ایران یکپارچه کنونی را بجای آزاد کردن از استبداد و حکومت مذهبی و تبعیض همه سویه تکه تکه کنیم و حتا برای شرکت پارهای کسان در مبارزه آزادیخواهانهی همگان برای همگان، به تجزیه ایران ــ که هر نامی بر آن بنهند فرایندش را آغاز کردهاند تا کی فرصت پیش آید ــ تن در دهیم؟ ما نمیخواهیم زیر بار چنان راهحلهائی برویم.
ــ گفته میشود: «صفات طبیعی ـ از جمله پیوند خونی، قومی، نژادی ـ انسانها نه تنها پیششرط و پایه استقرار دمکراسی و حقوق بشر نیستند بلکه حتا سد راه آن نیز میباشند.» چرا؟
مگر نه اینکه «من» به همخون، همدین، همجنس، همقبیله و قوم یا همشهری و اهل روستای خود بیشتر اعتماد دارم؟ و مگر نه اینکه اعتماد، رواداری و شکیبائی میآورد و وجود آن دستیابی به دمکراسی و حقوق بشر در همین محدوده کوچکتر را آسانتر میکند؟
داریوش همایون ــ تاریخ بشری سیر از کوچکترین واحد به بزرگترین بوده است که ملت ـ دولت باشد و اکنون پنچاه شصت سالی است که گرد آمدن ملت ـ دولتها را در ماهیتهای بزرگتر مانند سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپائی میبینیم ــ همه به منظور کاهش دشمنیها و برخوردهای خشونتآمیز و افزایش همان اعتماد و رواداری و شکیبائی (بردباری واژه بهتری است.) برعکس آن ادعا هر چه دامنه بستگیهای عاطفی یا سودگرایانه تنگتر باشد نابردباری تا حد دشمنی بیشتر میشود. به مناسبات قبیلهای یا به محلههای شهرهای پیشامدرن بنگرید. کمترین تفاوت و حضور دیگری رنجآور میبود.
من خوانندگان را به کتابی گرانمایه، فدرالیسم در جهان سوم از آقای محمدرضا خوبروی پاک، مراجعه میدهم تا ببینند که همدینی و همزبانی به عنوان پایه یگانگی ملی گاه چه اعتماد و رواداریها به بارآورده است.
از این گذشته چگونه میتوان سودمندی روی هم ریختن همه منابع انسانی و مادی و معنوی ایران و مزایای جغرافیای استثنائی کنونی ما را انکار کرد؟ ما هر چه بهم پیوستهتر باشیم تک تکمان خوشبختتر خواهیم بود.
ــ همه ما امروز ـ و شما بیش و پیش از همه ـ از ضرورت تغییر ریشهای جامعه ایرانی و ساختن آیندهای با تضمین دمکراسی و تأمین حقوق برابر انسانها میگوئیم و مینویسیم. چنین دگرگونی بدون مشارکت مردمی که به گفته خود شما، خودشان نیز موضوع دگرگونیها هستند، به همه چیز ممکن است برسد جز به این آینده. بیتردید در مناطقی از ایران که ساکنین آن را اقوام ایرانی معینی در اکثریت تشکیل میدهند، منظور ما از مردم، حضور و مشارکت همین ساکنان است. چه تفاوتی دارد که ما برای مشارکت دمکراتیک و کاراتر در چنین مناطقی، آنها را «فدرالهای قوم» کرد و بلوچ و عرب و… بنامیم یا از «حکومتهای محلی» سخن بگوئیم و در پایبندی به عدم تمرکز تا تقسیم قدرت در حد مثلاً شوراهای محل و کوچه و خیابان هم برویم؟ تفاوت در کجاست، مگر نه اینکه اصل مشارکت همان مردم است؟
داریوش همایون ــ راه حل فدرال دو جزء دارد هر دو خطرناک از جمله برای خود آنها که دنبال واحدهای فدرال هستند. نخست برای فدرال کردن کشوری که به صورت غیرفدرال، هست و بوده است میباید آن را تجزیه کرد که هیچ کس نمیتواند هزینههایش را پیشبینی کند ــ نخستینش ایستادگی آن هسته سخت که ــ بپذیریم ــ زیر بار نخواهد رفت. دوم زبان و مرزبندی زبانی که اصل موضوع است و با توجه به جغرافیای ایران و تراشیده شدن سرزمین ما به دست بیگانگان زورمندتر در پنج سده گذشته مقدمه جدائی کامل خواهد بود و زمزمههایش را نیز از هماکنون در «آذربایجان جنوبی» و «کردستان شرقی» و الاهواز میشنویم.
حکومتهای محلی بر خلاف فدرالیسم، هم به معنی تقسیم حاکمیت نیستند و نمیتوان بعدا آنها را مبنای خواست تعیین سرنوشت گردانید و هم اختیارات کمتری از واحدهای فدرال دارند. حکومت محلی، تقسیم اختیارات حکومت است در هر سطح تقسیمات کشوری و اساسا بر پایه تقسیمات جغرافیائی استانهای ماست که ریشه در تاریخ دارند. فدرالیسم از حکومتهای محلی بسیار دست و پا گیرتر و پرهزینهتر است. ولی ملاحظه اصلی همان جلوگیری از تقسیم حاکمیت sovereignty است که از نظر ما اهمیت درجه اول دارد.
ــ پایه در اندیشه آزادی و برابری حقوقی، انسان و فرد است. در گفتگوئی با فصلنامه تلاش گفتهاید: «میهندوستی مانند خانوادهدوستی است و در برابر انساندوستی قرار ندارد، دل انسانی بزرگتر از اینهاست.» صرف نظر از پیوندهای عاطفی، شاید لازم است رابطه عقلانی میان میهندوستی و انساندوستی نیز محسوس و روشن شود. طبعاً توضیح این پیوند در درجه نخست وظیفه کسانی است که امروز این پیوند را ناگسستنیتر از همیشه میدانند و از آن دفاع میکنند، یعنی میهندوستانِ آزادیخواهِ مدافعِ حقوق بشر!
داریوش همایون ــ ما همه چنانکه اشاره شد از کوچکترین واحد زنان و مردان شکارگر و گردآور (که بر زمین میگشتند و هر چه خوردنی را گرد میآوردند) آغاز کردیم و کم کم از خانواده و تبار و قبیله و اتحادیههای بزرگتر قبایل و اتباع و رعایای شاهان، و همکیشان، رسیدیم به اتباع دولت ـ ملت و شهروندان جامعه مدنی و شهروندی. در این سیر چند هزار ساله هر چه بیشتر با انسانیت بزرگتر آشنا شدیم و آموختیم که دیگری را نیز مانند خود بشماریم و کمترین تفاوت را مایه بیگانگی و دشمنی نسازیم. امروز از آن گذشتههای دور، خانواده (اتمی یا گسترده) و قوم و ملت مانده است و در کنارشان عنصر انسانیت هر چه نیرومندتر شده است. میهندوستی که تا همین سده گذشته سر دیگرش به آسانی تا دشمنی و جنگ با همسایه میرسید چه به یاری درسهای تلخ تاریخ و چه پیشرفتهای کنترلناپذیر تکنولوژی ویرانی، به میانهروی و بردباری و همزیستی با دیگران گرایش مییابد و مکانیسمهای بینالمللی برای جلوگیری از کشمکشهای میان ملتها توانمندی بیشتر یافتهاند. جنگ و دشمنی به اندازهای پرهزینه شده است که به سود همگانی ملتها نیست. امروز تصرف و نگهداری سرزمینهای دیگران به اندازهای گران تمام میشود که به زبان بازار، صرف نمیکند. امریکائیان اگر میدانستند، به عراق که سهل است به افغانستان نیز لشگر نمیکشیدند.
آزادی و حقوق بشر نخست در چهارچوب ملی معنی مییابند ولی نمیتوانند در آنجا بایستند و به ناچار در نگاه به ملتهای دیگر تاثیر میکنند. زندگی در سپهر حقوق بشر جهان را متمدنتر کرده است و همچنان خواهد کرد.
شهریور ماه ۱۳۸۹