«

»

Print this نوشته

آرمان فلسطین سمبل ضدیت با دولت ـ ملت / حجت کلاشی

‌ ‌

آرمان فلسطین سمبل عبور از دولت ـ ملت و ارزش‌هایی چون دفاع از منافع ملی است که پادشاهی مشروطه نمایندگی می‌کرد. ۵۷ی بدون فلسطین علیل است چون عقب نشستن از آرمان فلسطین به معنی عقب‌نشینی از وهم ایدئولوژیک و بازگشت به زمین واقعیت است یعنی همان جایی که ارزش‌ها و هنجارها از مقتضیات حیات دولت ـ ملت ناشی می‌شوند و نیروی ضدملی چون ماهی بیرون از تُنگ وهم ایدئولوژیک به احتضار می‌افتد.

‌ ‌ Kalashi 1

آرمان فلسطین سمبل ضدیت با دولت ـ ملت

حجت کلاشی

برقراری روابط عادی مبتنی بر منافع ملی با اسرائیل و کوشش برای بهبود مناسبات باید در دستور کار حکومت ملی باشد.

تبدیل «مساله فلسطین» بعنوان ارض المسلمین و «ستیز با اسرائیل» به موضوع اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی در راستای کوشش برای اتحاد امت اسلام است. یعنی تلاش برای آزادی «سرزمین های اسلامی» و در واقع «جهاد» برای این آرمان و عقیده، جهت‌بخش به حرکت مسلمین و پدیدآورنده اتحاد و راهنمای حرکت در تاریخ و آینده است.

آرمان فلسطین، همیشه ستون اصلی ایدئولوژی امت‌محور ج.ا بوده است و به طور طبیعی به نظر می‌رسد فرستادن پیامی علیه آن باید خوشایند همه‌ی مخالفان حکومت باشد. اما چنان که می‌بینید گویی چهارستون بدن‌های پوسیده‌ی همه‌‌ی شعب فساد ۵۷، از اصلاح‌طلبان سابق تا چپ، مجاهد و تجزیه‌طلب به رعشه افتاده است.

این واکنش اما چندان هم خودخواسته نیست. برای همه‌ی نیروهایی که به خاطر هیستریِ ضدیت با پادشاهی یا دیگر مسمومیت‌های ایدئولوژیک مجبور اند به فتنه‌ی ۵۷ وفادار باشند، آرمان فلسطین سمبل عبور از دولت ـ ملت و ارزش‌هایی چون دفاع از منافع ملی است که پادشاهی مشروطه نمایندگی می‌کرد. ۵۷ی بدون فلسطین علیل است چون عقب نشستن از آرمان فلسطین به معنی عقب‌نشینی از وهم ایدئولوژیک و بازگشت به زمین واقعیت است یعنی همان جایی که ارزش‌ها و هنجارها از مقتضیات حیات دولت ـ ملت ناشی می‌شوند و نیروی ضدملی چون ماهی بیرون از تنگ وهم ایدئولوژیک به احتضار می‌افتد.

حکومت ملی، وظیفه‌اش تامین منافع ملی‌ست و نمی‌تواند به چنین باورهایی اعتنا کند؛ از این جهت منافع کشور را قربانی چنین نگاه‌ها و باورهایی نمی‌کند.