«

»

Print this نوشته

در باره کنفرانس امنیتی سالانۀ مونیخ

طبق اخبار منتشره در رسانه‌های آلمانی، در مورد برگزاری کنفراس امنیتی سالانۀ مونیخ، امسال نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، به این اجلاس دعوت نشده و بجای آن نمایندگان، «نمایندگانی از جامعه مدنی ایران» و از «مخالفان» این نظام به این اجلاس دعوت شده‌اند. طبق اخبار انتشاریافته در رسانه‌های ایرانی، شاخص‌ترین و برجسته‌ترین چهرۀ مخالفان رژیم اسلامی در این کنفرانس شاهزاده رضا پهلوی خواهند بود.

KM

طبق اخبار منتشره در رسانه‌های آلمانی، در مورد برگزاری کنفراس امنیتی سالانۀ مونیخ، امسال نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، به این اجلاس دعوت نشده و بجای آن نمایندگان، «نمایندگانی از جامعه مدنی ایران» و از «مخالفان» این نظام به این اجلاس دعوت شده‌اند. طبق اخبار انتشاریافته در رسانه‌های ایرانی، شاخص‌ترین و برجسته‌ترین چهرۀ مخالفان رژیم اسلامی در این کنفرانس شاهزاده رضا پهلوی خواهند بود. و از آنجا که حضور در مجامع بین‌المللی و ملاقات‌ها و مذاکرات احتمالی‌ ایشان، در این نوع مجامع، از سوی بخش بزرگی از ایرانیان با علاقمندی دنبال می‌شوند، ما گزارش زیر را که توسط دوستانی تهیه و در اختیار سایت «بنیاد داریوش همایون ـ برای مطالعات مشروطه‌خواهی» گذاشته‌ شده، به خوانندگان علاقمند تقدیم می‌کنیم.

***

در باره کنفرانس امنیتی سالانۀ مونیخ

«کنفرانس امنیتی مونیخ» در سال ۱۹۶۳ پایه‌گذاری شد و خود را مجمعی جهانی برای تبادل نظر درباره سیاست امنیت بین‌المللی تعریف کرد و آن را اساسی برای فعالیت‌های دیپلماتیک و کوششی به منظور روـ درـ رویی با خطرات امنیتی در جهان عرضه کرد.

برپا کنندگان این مجمع جهانی افرادی از بخش دولتی، از جمله دیپلمات‌ها و مدیران بخش خصوصی هستند، که به صورت یک نهاد خیریه و غیرانتفاعی اداره می‌شود. این مجمع، تریبون، یا کنفرانس به لحاظ مالی، از جمله توسط دولت آلمان، دولت محلی بایرن، کمپانی‌های زیمنس، آلیانس، ب ام و، انجمن وابسته به بیل گیت، اتحادیه صنایع آلمان، بنیاد روبرت بوش و… پشتیبانی می‌شود.

مطابق آیین نامه کنفرانس مونیخ، به منظور حفظ استقلال آن، قبول دریافت کمک مالی از هر کمک دهنده نباید بیشتر از هشت درصد کل بودجه باشد.

 مدیر کنونی کنفرانس، کریستف هویسگن، سفیر و دیپلمات سابق آلمانی، است و از سال ۲۰۲۲ عهده‌دار این سمت شده است.

 شرکت‌کنندگان در جلسه‌های این کنفرانس جهانی بیرون حوزه‌های مرسوم دیپلماتیک، که در چارچوب پروتکل‌های بین‌المللی برگزار می‌شود، مذاکره می‌کنند و افراد موثر و تصمیم گیرنده از سراسر جهان، دولتی و غیردولتی، را در برمی‌گیرد، که از جمله سران کشورها، وزرا، مدیران سازمان‌های بین‌المللی و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی، رسانه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی و نمایندگان جامعه مدنی هم چون «عفو بین الملل»، «صلح سبز» و «سازمان شفاف سازی» را می‌توان نام برد.

در حاشیه اجلاس «اصلی» کنفرانس مونیخ بیش از صد «جلسه فرعی» با مشارکت انجمن‌ها، نمایندگان رسانه‌ها و نمایندگان گوناگون جامعه مدنی برگزار می‌شود. این کنفرانس اجلاس‌های خود را، «بازار ایده‌ها»ی مستقل شرکت کنندگان می‌داند که در آن نظرات، پیشنهادها و راه‌‌حل‌های گوناگون مبادله می‌شوند.

بخش اصلی و مهم شرکت کنندگان در این کنفرانس که به طور رسمی دعوت می‌شوند شامل سران کشورها، وزرا و گروه وسیعی از مدیران سازمان‌های بین‌المللی هستند. در کنار مدعوین رسمی این کنفرانس بسیاری از افراد و نهادها و رسانه‌ها خود «متقاضی» شرکت در این کنفرانس می‌شوند که به دلیل کثرت بیش از حد «متقاضی»، تعداد معینی از میان آن‌ها و موضوعات پیشنهادی برگزیده می‌شوند.

نمایندگان دولت روسیه سال ۲۰۲۳ به این اجلاس دعوت نشده‌اند. اما، به گزارش روزنامه «تاتس» بجای آن نمایندگان افراد شناخته شدۀ مخالف پوتین، «خودورکوفسکی»، «کاسپاروف»، «دیمیتری مراتوف» و «یولیا ناوالنایا» «اجازه» دارند در این اجلاس شرکت کنند. همین روزنامه گزارش می‌دهد که؛ بجای نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی، «مخالفان دعوت» شده‌اند. به گفتۀ رادیو «شاری واری» مونیخ حضور نمایندگانی از جامعه مدنی ایران در کنفرانس ۲۰۲۳ «انتظار» می‌رود. روزنامه «زود تورینگن» نیز نوشته است به جای هیأت رسمی جمهوری اسلامی، «مخالفان دعوت شده‌اند.» رییس کنفرانس مونیخ، «کریستف هویسگن»، گفته است؛ تریبون کنفرانس مونیخ در اختیار حکومت نقض کننده حقوق بشر جمهوری اسلامی قرار نخواهد گرفت.

 در کنفرانس ۲۰۲۳ مونیخ ۴۵۰ نفر شرکت خواهند کرد.

 پنجاه و نهمین اجلاس این کنفرانس از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ فوریه در یک هتل در مونیخ برگزار می‌شود.

بر اساس مقررات کنفرانس مونیخ «بخش بزرگ» مذاکرات و بحث‌های مطرح شده در آن از طریق رسانه‌های جمعی گوناگون منتشر خواهند شد.