- خط، چهرۀ مکتوب زبان است و همانگونه که زبان از مجموعۀ اصول و قواعدی به نام « دستور زبان » پیروی میکند، خط نیز باید پیرو اصول و ضوابطی باشد، که ما مجموع آن اصول و ضوابط را « دستور خط » نامیده ایم. – فرهنگستان زبان و ادب فارسی
*****
فرهنگستان زبان فارسی معتقد است، قواعد دستور خط فارسی باید به گونهای تنظیم شود که پیروی از آنها کار نوشتن و خواندن را آسانتر سازد و در عین حال، چهرۀ خط فارسى را به صورتى تغییر ندهد که مشابهت خود را با آنچه در ذخایر فرهنگىِ زبان فارسى بهجا ماندهاست بهکلّى از دست بدهد و درنتیجه متون کهن، براى نسل کنونى نامأنوس گردند.
این قواعد، در همین راستا، به این اصول پایبندند:
- تطابق مکتوب و ملفوظ
- فراگیر بودن قاعده، ( کوشش شده است قواعد املا به گونهای تدوین شوند که استثنا در آن راه نیابد، مگر آنکه استثنا خود، قانونمند باشد و یا فهرست محدودی داشتهباشد که ذکر شود.)
- سهولت نوشتن و خواندن
- فاصلهگذارى و مرزبندى براى حفظ استقلال کلمه و درستخوانى، (در نوشته های فارسی دو نوع فاصله وجود دارد. یکی فاصلۀ بین کلمات در یک جمله، که ما آن را فاصلۀ « برون کلمه » می خوانیم و در تایپ کامپیوتری آن را فاصلهای یک حرفی در نظر میگیریم. مانند: « یک قطره اشک شده بودم، چکیدم. »
دیگری فاصلۀ « درون کلمه » است که معمولاً میان اجزای ترکیب است و در تایپ کامپیوتری نیم فاصله در نظر گرفته میشود. مانند: آزادمرد،کتابشناسی، نمیتوانستم)
- قانونمند و قاعده پذیر ساختن خط فارسی
* شعر فارسی همه جا از قواعد و ضوابط عمومی دستور خط فارسی پیروی نمیکند و گه گاه به ضرورت میتواند از قواعد دیگری پیروی کند.
تنوین، تشدید، یای کوتاه:
- آوردن تنوین در صورتی که تلفظ میشود،( ظاهراً، مضافٌ الیه) الزامی است.
- گذاشتن تشدید همیشه ضروری نیست، مگر آنکه موجب ابهام شود: ( معین / معیّن، دوار / دوّار )
- یای کوتاه (ء ) ( شاخۀ درخت، خانۀ من ) را از دستور خط زبان فارسی حذف نکنیم! برای کلمات مختوم به
« های غیر ملفوظ » در حالت مضاف، از علامت « ء » استفاده میشود: ترانۀ زیبا
*( فرهنگستان زبان فارسی، همچنین آوردن « ی » را بعد از « های غیر ملفوظ » ( شاخهی، خانهی ) می پذیرد. )
جدانویسی و پیوسته نویسی:
« این » و « آن » جدا از جزء و کلمۀ بعد از خود نوشته میشوند.
استثناها: ( فقط و فقط همین موارد استثنا در نظرگرفته شدهاند.)
آنچه، آنکه، اینکه، آنجا، اینجا، آنها و اینها
« همین » و « همان » همیشه از جزء و کلمۀ بعدی خود جدا نوشته میشوند: ( برای تایپ کامپیوتری، رعایت نیم فاصله ضروری است.)
همینجا، همانجا، همینطور
« هیچ » همواره از جزء و کلمۀ بعدی خود جدا نوشته میشود: ( برای تایپ کامپیوتری، رعایت نیم فاصله ضروری است.)
هیچکجا، هیچکس، هیچکدام
پیشوند «چه» از کلمۀ بعدی خود جدا نوشته میشود.
استثناها: ( فقط و فقط همین موارد استثنا در نظر گرفته شدهاند.)
چرا، چقدر، چسان، چگونه، چطور
پسوند « چه » همواره به کلمۀ پیش از خود میچسبد:
آنچه،چنانچه، کتابچه، کمانچه
« را » همواره جدا از کلمۀ پیش از خود نوشته میشود:
کتاب را، تلویزیون را
مگر در کلمۀ « چرا » به معنای برای چه، و در معنای آری در پاسخ به پرسشی منفی:
( چرا حرف نمی زنی؟/ تو نمیدانستی؟ – چرا، میدانستم. )
« که » جدا از کلمۀ پیش از خود نوشته میشود:
کسانی که، دستهایی که
مگر در:
بلکه، آنکه و اینکه
« به » به کلمۀ بعدی خود نمی چسبد:
به خاطر تو، به سختی، به سر بردن، به آواز بلند
موارد زیر استثنا در نظر گرفته شده اند:
- هرگاه صفت بسازد:
بخرد، بنام، بهنجار
- بدین، بدان، بدو، بدیشان
- وقتی بر سر فعل یا مصدر بیاید ( بای زینت )
بگفتم، بروم، بشکفتن
* حرف « ب » که در آغازِ برخی ترکیبات عربی می_آید، از نوع « ب » فارسی نیست و همواره پیوسته به کلمۀ بعد از خود نوشته میشود:
بنفسه، بشخصه، بعینه
هرگاه « بای زینت»، « نون نفی» و « میم نهی » بر سر افعالی بیایند که با الف آغاز میشوند، آن الف حذف
میشود:
بیفکنم، بیندازم، نینداختند، میفکن
« بی » همواره جدا نوشته میشود.
مگر در:
بیجا، بیهوده، بیراه، بیخود، بیچاره، بینوا
« می » و« همی » همواره جدا نوشته میشوند.
« تر » و « ترین » همواره جدا نوشته میشوند.
مگر در:
بهتر، بیشتر، کمتر،مهتر، کهتر
« ها » نشان جمع، همواره جدا نوشته میشود: : ( برای تایپ کامپیوتری، رعایت نیم فاصله ضروری است.)
کتابها، دستها، کوهها، باغها، ایرانیها
کلمات مرکبی که در ترکیب با پسوند ساخته میشوند همواره پیوسته نوشته میشوند، مگر در موارد زیر:
( برای تایپ کامپیوتری، رعایت نیم فاصله ضروری است.)
۱ حرف پایانی کلمۀ اول با حرف دوم کلمۀ دوم یکسان باشند:
نظاممند، آببان
۲ جزء اول آن عدد باشد:
پنجگانه، دهگانه
پسوند « وار» تابع قاعدهای نیست. گاه پیوسته و گاه جدا نوشته میشود:
بزرگوار، پَری وار
مرکبهای بسیط گونه همواره پیوسته نوشته میشوند:
الفبا، رختخواب، آبشار
مرکب هایی که یک جزء آنها کاربرد مستقل ندارد، همواره پیوسته نوشته میشوند:
کهربا، غمخوار،
* مرکب هایی که الزاماً جدا نوشته می شوند:
( برای تایپ کامپیوتری، رعایت نیم فاصله ضروری است.)
- جزء دوم با الف شروع شود:
دلانگیز، کماحساس
- مرکب هایی که یک جزء آن کلمۀ فرنگی باشد:
شیکپوش، خوشپُز
- عبارات عربی زیر همیشه جدا نوشته میشوند:
معذلک، منبعد، علیهذا، معهذا
- جزء اول به « های » غیر ملفوظ ختم شود:
بهانهگیر، کنارهگیری
- کلمات طولانی یا پُردندانه:
حقیقتجو، عافیتطلب، شاهنشین، سیهچشم
صورت های متصلِ فعلِ « بودن » در زمان حال ( ام، ای، است، ایم، اید، اند) :
ضمائر ملکی و مفعولی ( -َم، -َت، -َش، – ِمان، -ِ تان، – ِشان )
یای نکره و مصدری و نسبی:
۱- « های غیر ملفوظ » در الحاق به « یای مصدری» حذف می شود و « گ » میانجی به جای آن میآید:
زندگی، بندگی، همیشگی، هفتگی
گذاشتن همزۀ پایانی در کلماتی مانند انشاء، امضاء، اعضاء اختیاری است و هر دو فرم با همزه و بدون همزه درست در نظر گرفته شدهاند: (انشاء یا انشا، امضاء یا امضا، اعضاء یا اعضا)
در هر حال همزۀ پایانی در اضافه شدن به کلمۀ بعد از خود حذف میشود و جای خود را به « ی » میدهد:
انشای، امضای، اعضای
*این نوشته چکیدۀ روزآمدترین قوانین فرهنگستان زبان و ادب فارسی دربارۀ دستور خط فارسی است که از مطالعه و مقایسۀ مطالب کتاب ها و دفترچه های گوناگون فرهنگستان و سامانۀ انگاری آن برگرفته شده است.